Friday, March 15, 2024

MASALAH HIDUNG TERSUMBAT DALAM KAEDAH HOMEOPATHY & AKUPUNTUR

 

APA ITU HIDUNG TERSUMBAT

 

Hidung tersumbat ialah rasa sesak dan ketidak selesaan di dalam hidung. Masalah ini boleh berlaku untuk seketika atau berpanjangan, bergantung kepada puncanya. 

Jangkitan seperti selesema, flu, sinusitis atau alahan merupakan antara punca hidung tersumbat berlaku. Perengsa seperti asap rokok atau asap kenderaan turut menjadi penyebab kepada masalah ini. Hidung tersumbat yang diakibatkan oleh perengsa boleh menyebabkan rinitis alahan atau rinitis bukan alahan

Kesesakan hidung ialah tanda pertama yang menunjukkan badan sedang melawan jangkitan virus atau bakteria. Apabila masalah hidung tersumbat terjadi, anda boleh mengalami gejala-gejala lain seperti : 

Kesukaran bernafas melalui hidung

Hingus mengalir daripada hidung atau hidung berair

Bernafas melalui mulut 

Bayi yang mengalami gejala ini akan kurang menyusu

 



ANTARA CARA MENGATASI MASALAH HIDUNG TERSUMBAT ADALAH :

  • Ubat antihistamin.
  • Alat semburan hidung (nasal spray)
  • Tuaman panas.
  • Tinggikan kepala ketika tidur.
  • Menyedut wap panas.
  • Banyakkan minum air.

 

RAWATAN ALTERNATIVE :

 

Melalui kaedah rawatan akupuntur beberapa titik yang biasanya diberikan untuk merawat alergi, antaranya adalah:

Li 19,LI 4., LI 4,LI 20

RUJUKAN : CLINICAL ACUPUNTURE & MOXIBUSTION “THE CLASSICAL CHINESE MEDICINE”

 

Rawatan homeopati yang sesuai untuk resdung antaranya ialah:

gels., Drosera, Allium Cepa., Aconite, Merc., Hepar Sulph., Dulcamara, Sulph , ubat-ubat tersebut hendaklah dimakan mengikut gejala penyakit. Ubat homeopati tidak boleh dimakan sebarangan, ia hendaklah diberi mengikut arahan doktor homeopathy yang bertauliah.

RUJUKAN : SELECTED REMEDY


PUNCA

 

1. Jangkitan viral

Demam biasa dan influenza adalah punca yang kerap didengari disebalik masalah hidung tersumbat. Jangkitan ini menyebabkan masalah keradangan pada saluran pernafasan, membawa kepada hidung tersumbat termasuklah simptom lain seperti bersin dan selesema.

2. Alahan

Alahan kepada debunga, hama habuk, bulu binatang peliharaan, atau pencemaran udara boleh menjadi pencetus masalah ini yang kemudiannya menyebabkan masalah hidung tersumbat. Imun tubuh bertindak balas terhadap alahan ini menyebabkan pembengkakkan dan rasa gatal pada tisu saluran pernafasan.

3. Sinusitis

Keradangan sinus yang dikenali sebagai sinusitis, boleh membawa kepada masalah hidung tersumbat. Kondisi ini selalunya diikuti dengan demam atau jangkitan saluran pernafasan yang boleh menyebabkan tersumbatnya saluran pernafasan hidung.

4. Perengsa persekitaran

Terdedah kepada asap, pencemaran, atau bau yang kuat boleh menyebabkan iritasi pada saluran pernafasan, mencetus masalah hidung tersumbat. Pekerjaan yang terdedah kepada sesetengah bahan kimia juga boleh jadi menyumbang kepada masalah hidung tersumbat pada sesetengah individu.

5. Septum hidung senget

Septum hidung yang senget atau menyimpang, satu kondisi di mana dinding nipis di antara saluran pernafasan hidung senget, boleh membawa kepada masalah hidung tersumbat yang kronik. Isu struktur hidung ini boleh mengganggu aliran masuk oksigen dan menjadikan kesukaran untuk bernafas.

6. Kehamilan

Perubahan hormon sewaktu hamil boleh menyebabkan masalah hidung tersumbat pada sesetengah wanita. Masalah ini adalah biasa berlaku dan merupakan satu kondisi yang sementara dikenali sebagai kehamilan rhinitis.

https://www.lifestyleasia.com/my/gaya-hidup/cara-mengatasi-hidung-tersumbat/

 


 CONTOH KEADAAN APABILA HIDUNG TERSUMBAT