Monday, March 25, 2024

Merawat Leukemia Dengan Kaedah Akupuntur

 

MERAWAT LEUKEMIA DENGAN KAEDAH AKUPUNTUR

Apakah tanda dan gejala penghidap Leukemia?

·       Lemah dan letih lesu.

·       Kurang selera makan dan kurang berat badan.

·       Bengkak dan gusi berdarah.

·       Sakit kepala.

·       Bengkak abdomen disebabkan oleh pembesaran hati dan limfa.

·       Sakit tulang, boleh menyebabkan kelemahan.

·       Sakit sendi.

·       Kelenjar membengkak. Jika kelenjar di leher dan dada bengkak, ia boleh menyebabkan pengaliran darah tersekat. Ini menyebabkan muka mebengkak, kesukaran bernafas serta berdengkur.


Apakah penyebab dan faktor risiko Leukemia?

Tiada satu pun sebab yang diketahui untuk semua jenis Leukemia. Kajian masih terus dijalankan untuk mengenal pasti punca utama Leukemia. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi seseorang untuk mendapat Leukemia.

Terdapat hubungan di antara tempat tinggal yang berhampiran  dengan bekalan kuasa voltan tinggi dengan Leukemia, tetapi setakat ini  tiada bukti  yang kukuh di peroleh.

Bagaimanakah menentukan tahap Leukemia?

·       Pengambilan cecair spinal (Lumbar Puncture).Satuprosedur yang dilakukan untuk mengambil cecair tulang belakang untuk pemeriksaan mikroskop bagi melihat kehadiran sel-sel leukemia. Ini dilakukan dengan memasukkan jarum ke dalam ruang tulang belakang  . Prosedur ini juga dipanggil LP atau spinal tap.

·       X-ray dada : Untuk mengesan pembesaran nodus limfa di dada.

·       Biopsi modus limfa: Pengambilan tisu dari nodus limfa bagi mengesan  tanda-tanda kanser. Prosedur ini dilakukan hanya jika terdapat tanda tanda luar biasa pada nodus limfa semasa pemeriksaan fizikal.

Pesakit akan di bahagikan  ke dalam kumpulan mengikut  risiko. Ini adalah bagi membolehkan doktor merancang rawatan untuk mencapai hasil yang terbaik tetapi pada masa yang sama mengurangkan kesan toksik. Beberapa parameter  digunakan untuk menentukan kumpulan risiko. Ini termasuk umur pesakit, kiraan jumlah sel darah  putih pada masa penyakit dikesan, penglibatan sistem saraf pusat, tindak balas awal pada rawatan dan kehadiran kromosom tertentu seperti kromosom Philiadelphia.

RUJUKAN ; http://www.myhealth.gov.my/leukemia/

MELALUI KEADAH RAWATAN AKUPUNTUR BEBERAPA TITIK YANG BIASANYYA DIBERIKAN UNTUK MERAWAT ALERGI ANTARANNYA ADALAH;

H 7., LU 7.,UB 40

RUJUKAN ; CLINICAL ACUPUNCTURE & MOXIBUSTION ‘THE CLASSICAL CHINESE MEDICINE’

MELALUI KAEDAH PERUBATAN HOMEOPATHY ANTARA REMEDY YANG DIBERIKAN ADALAH;

ARSENICUM ALB , CHINA , FERRUM PHOS.