Tuesday, April 16, 2024

KAEDAH AKUPUNTUR & HOMEOPATHY MERAWAT BISUL

 


APA ITU BISUL ? 


Bisul adalah benjolan yang memedihkan dan bernanah pada kulit. Punca bisul selalunya berlaku disebabkan jangkitan bakteria yang dikenali sebagai bakteria staphylococcal.

Bisul boleh menjejaskan banyak bahagian-bahagian badan seperti muka, leher, ketiak, punggung dan paha.

Anda mungkin mempunyai lebih daripada 1 bisul pada satu masa. Ia bukan satu keadaan yang serius dan boleh dirawat.


APAKAH TANDA-TANDA DAN GEJALA BISUL?

Bisul biasanya bermula untuk terbentuk sebagai benjolan kecil yang menyakitkan, dengan diameter antara 1.5 – 5 cm.

Bisul boleh muncul di leher, muka, kawasan pinggang, pangkal paha, di bawah lengan dan di bahagian punggung. Bisul boleh membengkak menjadi lebih besar dan lebih menyakitkan.

Sesetengah bisul boleh lama di dalam kulit dan muncul kemudiannya, menyebabkan pendarahan kecil dan white liquor.

Selepas bisul mempunyai nanah, sakit tersebut akan menjadi kurang kemerahan dan bengkak tetapi masih bertahan untuk beberapa hari atau minggu, mungkin juga meninggalkan parut.

Jika tidak dirawat dengan segera, bisul boleh menembusi darah dan menjangkiti organ persekitaran lain dan menyebabkan jangkitan.

Mungkin ada beberapa tanda-tanda dan simptom bisul tidak dinyatakan di atas. Jika anda mempunyai sebarang soalan mengenai tanda-tanda ini, sila berjumpa dengan doktor.


APAKAH PUNCA BISUL?


Bisul berlaku apabila folikel rambut dijangkiti oleh bakteria yang terdapat pada kulit. Bakteria yang paling biasa yang menjadikan bisul ialah Staphylococus aureus (biasanya terdapat pada kulit dan dalam hidung).

Bisul biasanya bermula dalam folikel rambut dan secara beransur-ansur boleh menjangkiti dalam lapisan kulit. Bisul boleh merebak kepada orang lain jika ada hubungan dengan nanah berjangkit daripada bisul.

Dalam beberapa kes, bisul boleh menghasilkan luka-luka kulit, membolehkan penembusan bakteria melalui garu atau gigitan serangga.


APAKAH YANG MENINGKATKAN RISIKO SAYA KEPADA PUNCA BISUL?


Bisul boleh berlaku dengan semua orang, termasuk orang yang sihat. Walau bagaimanapun, faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko anda:

  • Sentuhan kulit dengan seseorang yang mempunyai bisul.
  • Diabetes: Penyakit ini boleh menyebabkan anda sistem imun lemah, yang akan membuat badan anda lebih sukar untuk melawan jangkitan.
  • Keadaan kulit: Isu-isu lain kulit, seperti jerawat dan ekzema boleh meningkatkan risiko anda untuk bisul. Kerana mereka memusnahkan lapisan perlindungan kulit membuat anda lebih terdedah kepada bisul.
  • Sistem imun lemah: Terdapat beberapa syarat yang boleh menjejaskan sistem imun anda, seperti HIV.

RUJUKAN: https://hellodoktor.com/sihat-bergaya/penyakit-kulit/bisul/


MELALUI KAEDAH RAWATAN AKUPUNTUR BEBERAPA TITIK YANG BIASANYA DIBERIKAN UNTUK MERAWAT BISUL, ANTARANYA ADALAH :

LI4,LI11

 Rujukan : Clinical Acupuncture & Moxibustion “The Classical Chinese Medicine”

 

Melalui kaedah perubatan homeopathy antara remedy yang diberikan adalah:

KALI BROM, THUJA, ARS LOD.

Rujukan: Select your remedy.

#homeopati #akupuntur #bekam #homeopathy #acupuncture #alhijamah #natural #safe #nosideeffect #alami #selamat #islam #melayu #perempuan #serikembangan #bandarputeri #puchongprima #puchongutama #bandarkinrara #putraperdana #tamanmutiara #bukitpuchong #tamansrimuda