Friday, April 19, 2024

MERAWAT KEGEMUKAN DENGAN RAWATAN AKUPUNTUR


Apakah kegemukan (fatness)?

Kegemukan atau obesiti (perkataan obesiti akan digunakan seterusnya) adalah satu penyakit kronik yang sedang menular di kalangan masyarakat dunia dan Malaysia khususnya. 10 tahun dahulu, obesiti hanyalah dikenal pasti sebagai faktor risiko kesihatan terutamanya untuk penyakit kardiovaskular khususnya penyakit jantung.

Implikasi kegemukan (Obesiti)

·       Diabetes Mellitus

·       Penyakit hepatobiliary (fatty liver dan batu hempedu)

·       Dyslipidaemia (kolesterol tinggi)

·       Metabolic syndrome

·       Sleep apnoea

·       Penyakit jantung koronari

·       Cerebrovascular disease

·       Kegagalan jantung

·       Tekanan darah tinggi (hypertension)

·       Osteoarthritis

 

Mengapa Perlu Saringan Kegemukan (Obesiti)

Saringan obesiti adalah perlu kerana dengan menghitung BMI, pesakit boleh mengetahui status kesihatan. Jika BMI berada di skala yang tidak normal, pesakit tersebut boleh ke klinik atau hospital berdekatan untuk mengenal pasti faktor risiko obesiti. Seterusnya pesakit tersebut boleh mengambil langkah mengurangkan berat badan. Jika perlu, pesakit akan di beri rawatan sewajarnya. Pesakit juga boleh mendapatkan kaunseling untuk merawat obesiti.

Pesakit di galakkan menghitung BMI sekurang-kurangnya 3 – 4 bulan sekali atau setiap kali ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Penurunan berat badan akan menurunkan BMI dan penyakit kronik yang dihidapi akan lebih mudah di kawal.

Penurunan BMI juga boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik seperti tersenarai diatas .

Rujukan : http://www.mayoclinic.com/health/obesity/DS00314/DSECTION=complications

Melalui kaedah rawatan akupuntur beberapa titik yang biasanya diberikan untuk merawat kegemukan (fatness) , antaranya adalah :

DU 20.,DU 14.,GB 20.,LI 4.

 Rujukan : Clinical Acupuncture & Moxibustion “The Classical Chinese Medicines

 

Melalui kaedah perubatan homeopathy antara remedy yang diberikan adalah:

Thyrodininum,Aurum Met, Graphites

 


Rujukan: Select your remedy

 

#homeopati #akupuntur #bekam #homeopathy #acupuncture #alhijamah #natural #safe #nosideeffect #alami #selamat #islam #melayu #perempuan #shahalam #subangjaya #ttdijaya #glenmarie #bukitjelutong #seksyen13 #petalingjaya #seksyen7 #kelanajaya #seksyen9 #lamanglenmarie #kotadamansara #aradamansara #putraheights #subangsuria #puchongperdana #aradamansara #bukitjelutong